پایگاه خبری تحلیلی رسا

اولین رسـانه مستقـل خبــری،تحلیـلی منطقه

پایگاه خبری تحلیلی رسا

اولین رسـانه مستقـل خبــری،تحلیـلی منطقه

🔸 رهبر معظم انقلاب در بیانات خود به نکات جدی و بسیار مهمی اشاره کردند. نکاتی که هر کدام می‌تواند مطلبی جداگانه را برای یک نوشته به خود اختصاص دهد مانند؛ اوضاع نابسامان اقتصادی، بی‌تدبیری و خطاهایِ بزرگِ دولت در موضوع مثلاً سکه و ارز، اینکه در بن‌بست نیستیم، برخورد ویژه با مفسدین و حکم حکومتی‌ ایشان در این مورد به قوهٔ قضاییه، بحث عدم مذاکره با آمریکا و #کلید_واژه مهم #مک_فارلین!، عدم رعایت خطوط قرمز در برجام، عدم استعفای روحانی و ظاهراً طعنه به دکتر احمدی‌نژاد و ...

🔸 قصد داشتم به صورت کامل به هر کدام از موارد بالا در همین متن بپردازم. اما احساس کردم شاید اینکار موضوع مهم‌تری را که هدف اصلیِ رهبری در ذکر موارد بالا بوده است را تحت‌الاشعاع قرار دهد و آنرا به حاشیه براند. به همین جهت در این مطلب، از هدفِ رهبری خواهم نوشت و انشالله در مطلبی دیگر نکات مهم را شرح خواهم داد.

▫️ مقدمه؛

🔸 اطلاع کامل دارید که برجامِ هسته‌ای فقط بهانه‌ای بود برای کشمکش و رویاروییِ جبههٔ غرب و موافقین برجام از طرفی، و رهبری انقلاب و دکتر احمدی‌نژاد از طرف دیگر در بحث مهمِ منطقه‌ای و بعد موشکی. تقریباً از سال ۹۱ (علی‌رغم مخالفت دکتر احمدی‌نژاد) بحث برجام جدّی شد و ۹۴ نیز منعقد شده و برجام به ملت ایران تحمیل شد. ظاهراً همه چیز بر وفق مراد موافقین برجام و غرب پیش می‌رفت. مرحوم هاشمی از پایان دوران موشکی (برجام موشکی) و کاهش بودجهٔ نظامیِ آلمان و ژاپن سخن می‌گفت و انصارش نیز از درخشندگی این خورشیدِ تابان، داستان سرایی می‌کردند. تا اینکه در سال ۹۵ دو اتفاق بسیار مهم رخ داد که ورق را برگرداند!

🔹 ۱- فوت مرحوم هاشمی (در حوزهٔ داخلی)
🔹 ۲- پیروزی ترامپ (در حوزهٔ بین الملل)

🔜 این دو اتفاق توانست کمرِ موافقینِ برجام را بشکند. از آن سال افولِ یکه‌ تازی‌هایِ موافقین برجام شروع شد. اتفاقات منطقه و پیروزی‌هایِ مقاومت علی‌الخصوص در سوریه، عراق و یمن، #زمان را به شدت به ضررِ جبههٔ غرب علی‌الخصوص آمریکا کرد. آمدنِ به ظاهر دیوانه‌ای به نام ترامپ خبر از اتفاقاتِ متفاوتی در مناطق خاورمیانه، شرق آسیا و اروپا می‌داد. خبری که از فردای پیروزی‌اش مخاطبینش به سرعت دریافت کردند.

🔸 یکی از این مخاطبین، موافقینِ برجام بودند. دیگر #زمان برای وقت گذاشتن چندین ساله یا حتی چند ساله در مورد موضوع منطقهٔ خاورمیانه وجود نداشت! گذشتِ زمان به مانند دشنه در جسم غرب فرو رفته بود لذا باید به سرعت چاره‌ای می اندیشیدند. موافقین برجام، خوب قصد و نیت ترامپ را فهمیدند. ترامپ به نمایندگی جبههٔ غرب (در ماههای پیش رو اروپا کنار آمریکا قرار خواهد گرفت) به سرعت رفت سر اصل مطلب! مطلبی که از سال ۸۳ دنبال می‌کردند اما به وضوح از آن نام نبردند. به زعم بنده یکی از بزرگترین اشتباهات استراتژیک‌‌شان در منطقه این بود که از همان ابتدا به برجام منطقه‌ای نپرداختند که البته از این بابت خرسندم.

🔸 خب حالا موافقین برجام ماندند و ترامپ به ظاهر دیوانه! وجود، موجودیت و هویّت تفکر غرب‌گرایی و سازش با غرب در برجام خلاصه شد. برجامی که ماحصل ۴۰ سال تقابل فکری بین تفکر انقلابی و تفکر غربی بوده است(از سال ۵۷). نتیجهٔ این تقابل که موافقین برجام از آن به عنوان نگینِ زریّن کارنامهٔ خود یاد می‌کردند؛ حالا تبدیل شده است به لکهٔ ننگ این تفکر و تیشه‌ای شده است برای ریشه کن کردن آن تفکر پوچ و باطل! شاید گزافه نباشد که آیندگان بگویند؛ برجام شود سبب خیر، اگر خدا خواهد.

🔸 حالا روحانی(ویترین و نمایندهٔ موافقین برجام) مانده است و هویت و عمرِ سیاسیِ به خطر افتاده‌اش و ترامپی که نیاز دارد به سرعت و برای بقاء جبههٔ غرب به سراغ موضوع منطقه‌ای برود! اتفاقات دی‌ماه(در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی) تا سخنرانی دیروز رهبری را در این راستا تفسیر کنید.

🔜 هر دو طرف منتظرِ تصمیمِ نهاییِ زیرک‌ترین شطرنج‌بازِ عرصهٔ سیاستِ ایران بودند. تقریبا هر دو طرف می‌دانستند که رهبری انقلاب بعد از دو اتفاق مهم(فوت هاشمی و آمدن ترامپ) اعمال قدرتِ رهبری را بیشتر خواهد کرد و زمان هم به شدت به نفع او، هم در بحث اقتصادِ داخلی و برجام(عدم انتفاعِ ایران از برجام) و هم در خاورمیانه خواهد بود.

🔸 یکی از حُسن‌های پیروزیِ روحانی بر رئیسی در انتخابات ۹۶، گرفتنِ بهانه از موافقین برجام و غرب گریان بود. بی شک پیروزی رئیسی فرصتِ ریشه‌ کن کردن تفکرِ اعتماد به آمریکا را از بین می‌برد یا هزینهٔ آنرا بسیار بیشتر می کرد و ماندن روحانی در راس قوهٔ مجریه، بی اساس بودن و پوچ بودن تفکرِ اعتماد به غرب را اثبات کرد! هم روحانی و هم رهبری می‌دانستند که ترامپ از برجام خارج خواهد شد و فقط بحث زمانِ خارج شدنِ ترامپ مطرح بود.

🔜 رهبری که از سال ۶۰ منتظر چنین فرصتی بود؛ علناً پایانِ تفکرِ اعتماد به غرب و غرب‌گرایی را اعلام کرده و آب پاکی را با اعلام عدم مذاکره با آمریکا به رویِ دست همهٔ کسانی که خون به دل امام(ره)، شهدا، علاقه‌مندان به انقلاب و آرمان‌های آن کردند ریختند.

🔸 حالا روحانی مانده و به ظاهر دیوانه‌ای به نام ترامپ از یک طرف و نقشهٔ خطرناکی که برای ایران و منطقه کشیده(انشاالله بعد از شکل‌گیری فضایِ انقلابی در #زمستان امسال خواهم نوشت) و از دست دادن هویت و موجودیت تفکر خودش و همفکرانش از طرفی دیگر! ۳ سال پیش رو سال‌های زجر آوری برای او و همفکرانش خواهد بود. آنان یا باید استعفا دهند که با حربهٔ دکتر احمدی‌نژاد(جداگانه خواهم نوشت) از اینکه روحانی برو و صحبت رهبری براینکه رفتن دولت یعنی بازی در زمین دشمن، دستش بسته شده است و یا اینکه استعفاء نداده و بماند و باید نقشِ یک انقلابی را هر چند در ظاهر ایفا کند!

🔜 اتفاقات ماه‌های آتی در برخورد با مفسدین اقتصادی(حتی اگر ناقص اجرا شود)، بحث آمریکا ستیزی در بین خواص و رسانه ها، حضور فعال‌تر دکتر احمدی‌نژاد و رهبری، فشار تحریمی بیشتر آمریکا و همراهی علنی اروپا با آنان و... زمینه ساز انقلاب ۹۷ خواهد شد. زمستانِ امسال عطرِ آشنایی خواهد داشت.

🔙 بشارت باد بر همه؛ انقلاب ۹۷

نظرات  (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی